Excursies en projecten

Wat is het?

Alle leerlingen van het Dalton College gaan op verschillende (meerdaagse) excursies en reizen in binnen- en buitenland. Waarom? Omdat het belangrijk is om alle kennis en vaardigheden die je op school op hebt gedaan buiten school in de praktijk te brengen, elkaar (beter) te leren kennen en constructief samen te (leren) werken!

Wat houdt het in?

We maken onderscheid tussen introductieprojecten en excursies.

kamp spelletjes

Nootdorp

Introductieproject brugklas

In de eerste weken van de brugklas ga je met jouw klas, jouw coaches en leerlingcoaches drie dagen op de fiets naar Nootdorp. Daar ga je drie dagen kennismaken met elkaar, de klas, het Dalton College en de werkwijze op school. Je hebt die dagen daltonuren met taken en je speelt allerlei spellen. De disco sluit het geheel af. Na het introductieproject kun je starten aan het brugklasjaar op het Dalton College.

leerlingen staan op scheveningen

Scheveningen

Introductieproject 2e klas

In klas 2 starten we het jaar met een introductieproject van twee dagen. De eerste dag starten we in de klas met spelletjes om kennis te maken. Na een lunch vertrekken we op de fiets naar strand om ‘Robinson’ spellen te doen. Na de finale besluiten we de dag met een heerlijke barbecue. De tweede dag gebruiken we om te starten met het plannen in de agenda van de eerste periode afgewisseld met een een aantal workshops.

Lille

Frans: 2Vmbo, 4Havo, 4Vwo

Elk jaar bezoekt een grote groep leerlingen de stad Lille, in het noorden van Frankrijk. Daar voeren ze voor het vak Frans opdrachten uit om de stad en de mensen te leren kennen en brengen zo hun taalvaardigheid in de praktijk.

Duitsland / Polen

Introductieproject 3Vmbo

Met 3-VMBO gaan leerlingen naar Berlijn, Krakau en Auschwitz. Hier gaan zij restanten van de Koude- en Tweede Wereldoorlog bezoeken. Een studiereis waar leerlingen bijgebracht worden over ongelijkheid, respect en racisme. Thema’s die vandaag de dag helaas nog steeds actueel zijn. Daarnaast is er uiteraard tijd om de beide steden te ontdekken en te ervaren.

ontbijt op kamp

Ardennen

Introductieproject 4Havo

In 4HAVO gaan de leerlingen en coaches op introductieproject naar de Belgische Ardennen. Een fantastische week waarin de leerlingen hun zelfstandigheid vergroten en samen moeten werken om met bepakking en al de heuvels te bedwingen. Er wordt gewandeld van kamphuis naar kamphuis, samen voor elkaar gekookt en er is gezelligheid in de avonden. Doorzettingsvermogen ontwikkelen, uit je comfortzone komen en vrienden voor het leven maken gegarandeerd.

Oostenrijk

BSM skiproject: 4Havo en 5Vwo

Leerlingen uit 4-HAVO en 5-VWO maken elk jaar een skireis voor het vak BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij), waarin het intensief leren skieën en snowboarden centraal staat.

Dusseldorf

Duits: 4havo, 4vwo

Leerlingen uit deze klassen met Duits in het pakket bezoeken een dag Düsseldorf en Gelsenkirchen. In Gelsenkirchen volgen ze een rondleiding in de "Arena auf Schalke" en in Düsseldorf voeren ze spreekvaardigheidsopdrachten in de stad uit.

Berlijn

Duits: 5vwo

Leerlingen met Duits in het pakket kunnen kiezen voor een vijfdaags bezoek aan Berlijn. De leerlingen verblijven in gastgezinnen en onderzoeken als "Stadtreporter" actuele en historische onderwerpen. Ze presenteren hun bevindingen op de "Berliner Abend" voor hun ouders.

leerlingen fietsen in parijs

Parijs

Frans: 5vwo

Leerlingen met Frans in het pakket kunnen kiezen voor een vijfdaags bezoek aan Parijs. Ze doen daar o.a. ervaring met hun spreekvaardigheid op.

Griekenland

Grieks/Latijn: 5 vwo

Leerlingen met Latijn / Grieks in het pakket gaan naar Griekenland. Ze verblijven daar in een hotel en onderzoek de geschiedenis van de oudheid.

Rome

Tekenen: 5Havo, 6Vwo

Leerlingen uit deze klassen met tekenen in het pakket reizen in de herfstvakantie naar Rome om daar de kunst uit diverse tijdvakken, van oudheid tot classicisme te bestuderen.

leerlingen in londen

Londen

Engels: klas 5 Havo

Tijdens de 5-daagse Londenreis verkennen we op verschillende manieren de ins- en outs van deze wereldstad. Je ziet alle belangrijke historische gebouwen en leert de stad een stuk beter kennen. Je bezoekt een wereldberoemd museum en je leert meer over het leven van Jack the Ripper... Je maakt kennis met de Engelse keuken door te eten in een echte Engelse pub en het Londense Hardrock café. Uiteraard is een bezoek aan Londen niet compleet zonder een bezoekje aan één van de vele theaters om een musical te bekijken. Naast Londen maken we ook nog een excursie naar Cambridge waar we een college van de wereldberoemde universiteit bezoeken en wagen we ons op het water voor een punting-tochtje.