Masterclasses

Veel leerlingen willen wel eens buiten de gebaande paden denken en werken. Creatiever, anders, onderzoekender dan het normale "lesboek" kan bieden. Ze zoeken een uitdaging.

Voor leerlingen in de onderbouwklassen worden regelmatig masterclasses aangeboden. Niet alleen (hoog)begaafde leerlingen kunnen hieraan deelnemen. Een masterclasses duurt altijd één periode (ongeveer 7 weken) en wordt in een vast daltonuur gegeven. Zo is er geen lesuitval. 

Voorbeelden

  • RoboMind
    Met RoboMind kan je zelf ontdekken hoe Google zelfsturende voertuigen maakt, robots op Mars zelf onderzoek kunnen doen, fabrieken veel lastig werk automatiseren en robots zelf thuis stofzuigen.
  • Energie eiland
    Zou het kunnen? Een bewoond eiland maken dat zijn volledige eigen energie op kan wekken? In ons dagelijks leven gebruiken we veel energie. De meeste energie die we gebruiken, draagt bij aan de opwarming van de aarde. Het is daarom belangrijk te zoeken naar andere manieren om energie op te wekken. In de masterclass ‘energie-eiland’ ga je hier onderzoek naar doen.
  • Fractals
    Als je de structuur van een groene bloemkool bekijkt, dan zie je dat elk kleiner stukje weer het zelfde patroon heeft als de hele bloemkool. De herhaling van een patroon is een eigenschap van een fractal. Fractals zijn meetkundige structuren die je in de meest uiteenlopende gebieden kunt tegenkomen. In deze masterclass gaan we allerlei fractals onderzoeken. En we gaan kijken hoe fractals en chaostheorie met elkaar te maken hebben.
  • Creatief denken
    Wat zijn de overeenkomsten tussen een Hamster en een horloge? Voor iedere oplossing is een vraag! Tijdens deze masterclass zal je ervaren dat iedere vraag meerdere oplossingen heeft en dat  soms geen enkele oplossing de juiste hoeft te zijn.
  • Masterclass filosofie
    Wat is vrije wil? Doen we iets omdat we dat zelf belangrijk vinden, of zijn we slechts een speelbal van onze genen, onze opvoeding en de media? Worden onze handelingen aangestuurd door onze bewuste gedachten, of zijn onze keuzes al in de hersenen tot stand gekomen voordat we ons daar bewust van worden? Had een misdadiger ervoor kunnen kiezen om geen misdadiger te worden? En zo nee, kan hij dan nog verantwoordelijk zijn voor zijn daden?